....

Welcome to Ibu Kitchen @ LUAHAN RASA Official Website....Click IBU KITCHEN LIVE You Tube Official Cooking Channel. Click LIKE, Subcribe & Share our youtube channel. Thank you and do pls come again for more cooking, good luck.

Friday, October 6, 2017

Soto Ayam

CARA MEMASAK:

Bahan untuk di tumis dan di mesin  (sila lihat pada gbr)
Tumis kan bawang putih bawang besar  halia dan sup bunjut,
kemudian masukkan rempah soto, tumis sampai kilat


setelah kilat masukkan air untuk (kuah)

setelah mendidih masukkan 1 atau 2 ekor ayam mati kan lauk sup dan kluarkan ayam
(untuk di siat2 isinya)

masukkan lontong, ayam di siat dan taugeh, tuangkan kuah soto kedalam mangkok 


kemudian beralih untuk membuat cili kicap untuk sup soto



BEGINILAH HASILNYA
Selamat mencuba 
Tips: sedap di hidang/makan panas panas
Link Video: Masak Soto Ayam





Saturday, September 9, 2017

Chicken Rendang

Step 1: Cut whole chicken in 10 pcs, marinet with tumeric and half fry (look at the picture)

STEP 1 (CUT CHICKEN)


STEP 2 (STEP BY STEP - COOK)
Curry Powder that i used.

Step 2: 1.Heat up ur frying pan with abit of oil, 2. fry onion and garlic,
3. Fry All spices, 4. put in all the leaves that u slice, 
5. Put in Malabar Curry Powder (Meat) with little bit of water), 
6. Put in a little bit of Coconut Milk (Kara), 7. Put in 2 spoonsful of Kerisik,
8. Cook Dry of a little bit watery (up to u)

Good luck 😋👌👍
Recipes by me: Deejay Ibumisali
ps: theres no video for this recipes ty.

Sunday, August 13, 2017

Spegetti (resepi ibu)

Spegetti (My style, my resepi & My way of cooking)

Angaran masak untuk 6 - 8 org

Sayuran untuk di (POTONG DADU): 
1. 4 bijik Kentang
2. 10 - 15 bijik Tomato (Fresh)
*klau banyak tomato kuahnya akan lebih sedap
3. 6 - 8 Bawang Besar
4. $5 dollars daun ketumbar


Bahan Rencah untuk di MESIN:

1. Belacan (agak2)
2. 3 - 4 bijik Bawang Putih
3. 1 gengam Lada Kering (ikut cita rasa sendiri)





Sayuran yang dah di potong dadu, semua telah di sediakan, barulah kita mulakan memasaknya, ikut cara di bwh ni.



CARA UNTUK MEMASAK - di minit 21.42
1. Tumis bahan rencah cili (setelah cili masak dan berkilat)
2. Masukkan daging (kedalam tumisan cili, masak selama 10 minit)
3. Masukkan sayuran yang telah di potong dadu tadi, (masak dalam 20 minit harus di tutup, agar baunya tidak keluar dan masih di dalam periuk, kalau di tutup masakkan dan bahan2 tadi cepat  masak)


4. Akhir sekali masukkan sebahagian daun ketumbar yang telah di potong halus (di kacau sehingga rata, tutup dan masak lagi 10 minit, kemudian masukkan yang sehagian lagi daun ketumbar tadi dan tutup, masak lagi 5 - 10 minit kemudian masukkan sedikit perasa Ajinamoto & Garam (agak2 dan secukup rasa) setelah masak tutup api dan boleh lah di hidangkan untuk jamuan keluarga.


Cara nak Masak Mee Spegettinya:
1. Panas kan air agak2 setengah periuk, bila mendidih masukkan sedikit minyak masak (agar mee yg di rebus tidak melekat di bawah periuk)
2. Masukkan mee spegetti (pastikan mee spegetti di patah dua dan di kacau agar mee mee tidak melekat antara satu dgn lain, mee tak perlu masak lama sgt lebih kurang dlm 10 minit api sederhana, untuk memastikan mee dah masak, ambil 1 mee dan tekan dgn jari kalau dia terputus dan tidak keras bermakna mee sudah masak, lalu di tos di tapis, lihat video untuk cara nak masak di minit 35.17

DAH SIAP - HIDANGKAN

1. Letak mee spegetti dlm pingan
2. Tuangkan kuah spegetti ke atas mee spegetti
3. Akhir sekali taburkan sedikit Cheese (cheessedal cheese atau mozarela cheesse yg sudah di parut)

Selamat mencuba 😋nyummmm...

link to my cooking channel click HERE

Monday, August 25, 2014

Resepi - Lontong

PS: Apa yang di ajarkan di sini hanya untuk panduan anda, dengan bertujuan berkongsi resepi ibubunda ku.

Panaskan air dalam periuk, kemudian masukkan Lontong instant ke dalam periuk,  Pastikan air harus melebihi lontong, Jaga air lontong setiap masa, supaya lontong masak dengan betul, masak lontong selama 2 jam setengah lebih


Panaskan kuali, setelah minyak panas, gorengkan Tahu yang sudah di potong tadi, kemudian goreng kan tempeh

Blender Lada kering bersama 3 bijik bawang putih, dan sedikit belacan sehingga halus. Bila minyak sudah panas tumiskan Cili yang sudah di blender tadi kedalam Kuali, hingga berkilat cili tu.  Kacau lada kering tadi rata-rata agar tidak melekat di kuali, pastikan api tidak besar agar lada kering di tumis tidak hangus.  Setelah lada kering sudah masak dan berkilat masukkan bawang besar, sedikit gula melaka [brown sugar] masukkan sedikit garam dan ajinamoto kemudian kacau rata rata

Panaskan kuali, masukkan 50cent kelapa parut, masukkan sedikit serai, rempah kari, gula, sedikit garam dan ajinamoto



Sayur yang telah di potong tadi, di masukkan kedalam periuk, masukkan air agak agak, sehingga terbenam sayur, masukkan 3 kotak santan kara, kalau cair tambah lagi, Untuk mencantekkan warna lauk lontong masukkan 3 sudu sambal tumis kedalam lauk lontong agar kemerahan sikit

 Setelah lontong siap di masak, bolehlah di hidangkan panas-panas, letak sambal tumis dan serunding di atas lontong tadi SELAMAT MENCUBA

resepi: Deejay Ibumisali
link masak video: http://youtu.be/-AYFxyWJuys

Monday, December 16, 2013

Lauk Sambal Tempoyak [Melaka] style NENEK

LinkVideo cara memasak klik: Sambal Tempoyak


Sambal Tempoyak

Tempoyak durian
(Ambil duria yg baik skit ambil isi jer letak dlm bekas tapperware letak garam dan gula sikit)

Pucuk ubi 3 ikat

Daun membangun 1 gengam [agak2lah]

Daun kunyit 4

Daun kaduk  - dua gengam

Santan kara 3 kotak


Dimesin...
Belacan sikit
Cilipadi 1 dlrs ( agak agak)
Bawang besar 2bijik
Bwg ptih 3 ulas
Kunyit 2 ibu jari

Cara nak masak...
Ramas daun pucuk ubi dgn sedimit garam
(Kemudian di tos dan di cuci kan - ditos)

Masuk kan semua daun yg di bersihkan dalam periuk, masukkan bahan
Yg di mesin dan masukkan satan kara 3 kotak gaul rata rata....

Kemudian hidupkan api ... Masukkan air sampai sayuran dlm periuk tu tengelam agak agaklah air tu....tempoyak dalam 2 senduk dan gaulkan dalam periuk rata rata...

Peri ngatan... Garam dgn ajinamoto jng di masukkan dlm lauk dulu.. Takut tempoyak tu dah masin... biarkan lauk tu masak duku last..baru masukkan perasa ajinamoto dan garam... Masak hingga mendidih api biar sederhana...

Kalau dah masak boleh lah di hidangkan dengan nasi panas dan ikan goreng atau ikan masin

video link masak lauk :
Sambal Tempoyak Melaka 

Wednesday, July 24, 2013

Resepi Hati (Lembu masak kicap lada hitam)


Hati (Lembu masak kicap lada hitam)
* mudah di masak senang untuk menyediakan bahannya, selamat mencuba.
--------------------------------------------------------------

BAHAN2 untuk di potong:

1. HATI LEMBU


2. 2 BATANG SERAI
3. BAWANG BESAR LADA HIJAU DAN BWNG PUTIH (DI HIRIS)
4. TOMATO 1 bijik
5. 1 KEPING asam keping (atau sedikit cuka)






CARA MASAK:
Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak setelah panas kuali masukkan hati, serai, goreng hingga masak, kemudian masukkan bahan2 yg di potong tadi, kemudian masukkan sedikit kicap, masukkan sikit lada hitam, di kacau rata dgn api yang sederhana, jng lupa untuk masukkan tomato kacaukan rata2, masak 3-5 minit, campur kan sedikit perasa garam dan ajinamoto, kemudian matikan api dan bolehlah di hidangkan.



Friday, July 19, 2013

TULANG SUM SUM/RUSUK KAMBING


TULANG SUM SUM/RUSUK KAMBING 4 kilo
Rusuk/daging sikit 1/2 kilo saja
* ps: Untuk hilangkan hamis, tulang tersebut harus di gaul bersama tepung gandum [2 gelas], di gaul rata rata


SAYURAN YG PERLUKAN:
Tomato (1 kilo di potong dadu)
Daun Ketumbar (di potong jangan terlalu halus)
ps: boleh campurkan dengan sayur broncoli hijjau dan putih, semuanya harus di potong jangan terlalu besar



BAHAN-BAHAN KUAH BEEFSTEAK

Rempah Beefsteak
Halia (sebesar jari manis)
Bawang Putih (5 bijik)
Bawang besar (10 bijik atau 1 kilo)
Tomato dan cili sos [agak agak]



 








CARA MEMASAK

Masukkan tulang sum sum/tulang rusuk kedalam periuk, paras air haruslah berada sedikit saja di atas tulang [pastikan jangan terlebih air] rebuskan tulang selama 3 sehingga daging empuk atau masak
kmudian masukkan rempah beefsteak kedalam tulang yang sudah pun masak/empuk,  kacau hingga rempah dan tulang sebati masukkan halia, bawang putih dan bawang besar yang sudah di mesin kedalam periuk, masukkan carrot/lobak merah tomato kacau lauk sehingga mesra semua, masukkan cili sos dan tomato sos masukkan tomato puri kacau kemudian tutup periuk biarkan mendidih sekejap lebih kurang 10 minit akhir sekali baru masukkan daun ketumbar kacau rata rata kemudian bolehlah di hidangkan, makan bersama roti prancis, lebih sedap kalau roti di bakar dulu dan makan panas panas. selamat mencuba


Rebus tulang 3 JAM (sekurang2nya 3 jam)

*resepi nenek

watch live video of me cooking this resepi click HERE