....

Welcome to Ibu Kitchen @ LUAHAN RASA Official Website....Click IBU KITCHEN LIVE You Tube Official Cooking Channel. Click LIKE, Subcribe & Share our youtube channel. Thank you and do pls come again for more cooking, good luck.

Monday, October 8, 2018

Pacri Nenas

PACRI NENAS



1 bijik Nenas masak (yg da masak dan manis potong ikut suka sendiri)


Bahan nak tumis:
Serai
lada merah/hijau
bawang besar
bawang putih
halia
kunyit Hidup atau Kunyi serbuk (sedikit untuk mencatikkn pacri)
sedikit ikan bilis

Campuran Rempah Ratus:
batang kayu manis 2
dan lain2 nya


Cara memasak:
panaskan periuk atau kuali, masukkan sedikit minyak untuk menumis, masukkan semua bahan2 yg nak di tumis dgn spices mix rempah ratus tu, kacau hingga garing skit, kemudian masukkan nenas, sedikit perasa ajinamoto dan garam skit, juga kunyit, kemudian masukkan sedikit air (untuk kuahnya skitlah), kacau rata dan biarkan masak hingga mendidih, masukkan sedikit ikan bilis, setelah masak dan nenes pun da melecur, matikan dan bolehlah di hidangkan, selamat mencuba.

Sunday, September 16, 2018

Sambal Ikan Tomato/Cendawan

Bahan2nya:

3 sudu Cili Boh/Cili Mesin
Sedikit minyak
3 sudu - bwng putih bwng besar (dah di mesin)
Serbuk Cili Hitam
Kunyit Serbuk
Serbuk perasa

Sayuran (potong ikut suka anda)
Ikan (pastikan tulang ikan dah di buang)
Tomato Cerry
Mushroom/Cendawan
Serbuk Kunyit










Cara memasak:

Panaskan kuali masukkan sedikit minyak, masukkan 3 sudu cili, 3 bawang besar/putih yg di mesin ,Lada Hitam 1 sudu kecik, sedikit Kunyit, sedikit Tomato Maggie Sos, sedikit Air, akhir sekali masukkan Ikan (tiada tulang), masukkan sedikit serbuk perasa garam  dan sedikit gula, kemudian masukkan Cendawan, Tomato, Daun Bawang kacau bahan2 tadi dgn hati2 dan rata2 hingga semuanya masak, kemudian bolehlah di hidangkan dgn nasik panas. selamat mencuba.

ps: Terima kasih pada Cheff Ida yang sudi berkongsi resepi ini dgn Ibu Kitchen, dah makan n da cuba masak senang dan tak mahal, kalau makan di luar bleh melebihi $200 dlrs tapi kalau masak sendiri lagi muai dan jimat, cubala.




JEMPUT TENGOK ;) 


Friday, September 7, 2018

Rendang (Roti Kirai)

Rendang (Roti Kirai) 







BAHAN2NYA:
1. Daging Cincang
2. 1 Lobak merah/Carrot
3. 3 bijik Kentang
4. 1 bijik Bawang Besar (Di hiris halus)
5. 3 Bijik Bawang Putih  (Di hiris halus)
6. 3 Helai daun Limau Perut  (Di hiris halus)
7. Halia - sebesar Ibu Jari (di Hiris Halus)
8. 1/2 kotak kecik santan kara
9. Rempah ratus seperti: 1 Bunga lawang, 1 btg Kayu Manis, 4 bijik Buah pelaga dan 3 bijik Bunga cengkeh
10. Kentang Lobak merah/Carrot, tomato dan kentang (potong dadu)


sedikit serbuk perasa (agak2 ikut cita rasa masing2)

cara memasaknya:

Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak, tumis bahan2 yang telah di potong halus, kemudian masukkan kari daging (yang da di bancuh dgn air sedikit), masukkan sedikit air dan 1/2 kotak kecik santan kara, kacau hingga rata, masukkan daging cincang kacau lagi, kemudian masukkan tomato, kentang lobak merah/carrot masukkan kerisik dan kacau lauk rata2 setelah mendidih dan masak, matikan lauk dan boleh lah hidangkan panas panas sedappp..cubala




Untuk menonton video masakkan ini..sila klik DISINI

Roti Kirai/Roti Jala

Sebelum

Sesudah


 Bahan2nya

Resepi akan di update nanti, harap bersabar yer
Klik Video Roti kirai DISINI

Tuesday, September 4, 2018

MEE BIHOON BASAH (Versi Pedas)


Bahan2nya:


1. 1 1/2 bijik bawang besar (di hiris2)
2. 3 bijik bawang Putih (di hiris2)
3. 3 Sudu Cili kering dan sedikit belacan (di mesin halus)
4. Daging Cincang (agak2)
5. Udang basah dan Sotong (yang telah di bersihkan dan di potong)
6. Sayuran (sawi, kobis putih dan taugeh di bersihkan)
7. Tepong jagong (2sudu)




  Cara memasak:
Panaskan kuali, letak sedikit minyak dan tumis cili, kemudian masukkan bawang putih dan bawang besar kacau hingga cili berkilat, kemudian masukkan udang basah dan sotong kacau lagi dan tutup kuali selama2 minit, masukkan daging cincang di kacau dan tutup lagi kuali tu untuk membolehkan bahan yang di masukkan masak 2 minit, buka semula dan masukkan serbuk tepong jagong dan kacau rata2, setelah semua sebati masukkan BiHoon kedalam kuah yang mendidih tu di kacau rata2 sehingga semua sebati dan masa ni kalau nak sedapkan lagi BiHoon ni boleh lah masukkan 2 bijik telok ayam dan masukkan serbuk perasa Garam & Ajinamoto kacau rata2, masukkan Daun Bawang di susuli sayuran yang telah di bersihkan tadi kemudian kacau lagi selama 2 minit dan kemudian boleh lah angkat dan di hidangkan panas2.

ps: Hidangan untuk makan sarapan pagi bersama air kopi atau air teh panas, selamat mencuba..



Video resepi ni sila KLIK DISINI

Friday, October 6, 2017

Soto Ayam

CARA MEMASAK:

Bahan untuk di tumis dan di mesin  (sila lihat pada gbr)
Tumis kan bawang putih bawang besar  halia dan sup bunjut,
kemudian masukkan rempah soto, tumis sampai kilat


setelah kilat masukkan air untuk (kuah)

setelah mendidih masukkan 1 atau 2 ekor ayam mati kan lauk sup dan kluarkan ayam
(untuk di siat2 isinya)

masukkan lontong, ayam di siat dan taugeh, tuangkan kuah soto kedalam mangkok 


kemudian beralih untuk membuat cili kicap untuk sup soto



BEGINILAH HASILNYA
Selamat mencuba 
Tips: sedap di hidang/makan panas panas
Link Video: Masak Soto Ayam





Saturday, September 9, 2017

Chicken Rendang

Step 1: Cut whole chicken in 10 pcs, marinet with tumeric and half fry (look at the picture)

STEP 1 (CUT CHICKEN)


STEP 2 (STEP BY STEP - COOK)
Curry Powder that i used.

Step 2: 1.Heat up ur frying pan with abit of oil, 2. fry onion and garlic,
3. Fry All spices, 4. put in all the leaves that u slice, 
5. Put in Malabar Curry Powder (Meat) with little bit of water), 
6. Put in a little bit of Coconut Milk (Kara), 7. Put in 2 spoonsful of Kerisik,
8. Cook Dry of a little bit watery (up to u)

Good luck 😋👌👍
Recipes by me: Deejay Ibumisali
ps: theres no video for this recipes ty.